ΣΥΛΛΟΓΟΣ SENSORY & MESSY PLAY

ΝέαΤι ξέρεις για την Virginia Axline;

Τι ξέρεις για την Virginia Axline;

Η Virginia Mae Axline (30 Μαρτίου 1911 – 21 Μαρτίου 1988) ήταν ψυχολόγος και ένας από τους πρωτοπόρους στη χρήση της παιγνιοθεραπείας. Έγραψε το βιβλίο Dibs in Search of Self. Ήταν επίσης συγγραφέας του Play Therapy, που δημοσιεύτηκε το 1947.

Η πρακτική της παιγνιοθεραπείας εξακολουθεί να βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στα δεδομένα από την πρακτική άσκηση της Axline. Στη δεκαετία του 1940, άρχισε να αναπτύσσει μη κατευθυντική παιγνιοθεραπεία, οι αρχές της οποίας βασίστηκαν στη νεοεμφανιζόμενη προσωποκεντρική προσέγγιση του Carl Rogers. Στην πρώτη της δημοσιευμένη έρευνα καθιερώνει τις οκτώ βασικές αρχές της μη κατευθυντικής παιγνιοθεραπείας.

Η Axline ανέπτυξε τη δική της προσέγγιση στη συμβουλευτική παιδιών, η οποία βασίζεται στις προσωποκεντρικές αρχές που χρησιμοποίησε ο Rogers όταν εργαζόταν με ενήλικες ασθενείς. Η προσέγγιση της Axline έγινε γνωστή ως Μη Κατευθυντική Παιγνιοθεραπεία, που αργότερα ονομάστηκε Παιδοκεντρική Παιγνιοθεραπεία (Child-Centered Play Therapy, CCPT). Στο βιβλίο της Play Therapy συζήτησε την πρωτοποριακή θεωρία της για την παιδική ψυχολογία.

Η Παιδοκεντρική Παιγνιοθεραπεία (CCPT) είναι μια μη λεκτική επικοινωνία που συμβαίνει μέσω του παιχνιδιού. Προσπαθεί να προωθήσει την επούλωση, τις ψυχολογικές και συμπεριφορικές αλλαγές στα παιδιά. Το 1964, η Axline δημοσίευσε το Dibs in Search of Self, μια μελέτη περίπτωσης ενός πεντάχρονου ασθενή, του Dibs, ο οποίος παρουσίαζε κοινωνική απόσυρση και χαμηλές κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες. Τελικά, η παιγνιοθεραπεία οδήγησε σε μια συναισθηματική ανακάλυψη. Αυτό το βιβλίο περιγράφει τις εβδομαδιαίες συνεδρίες που εκτείνονται σε αρκετούς μήνες θεραπείας. Μέσω αυτής της θεραπείας, η Axline συνειδητοποίησε ότι ο Dibs ήταν μια ιδιοφυΐα με IQ 168. Αυτό το βιβλίο έχει γίνει μέρος του προγράμματος σπουδών της κλινικής/αναπτυξιακής ψυχολογίας σε πολλά πανεπιστήμια. Είναι ακόμα γνωστό ως ένα από τα βιβλία με τη μεγαλύτερη επιρροή στον τομέα της παιγνιοθεραπείας.

Βιογραφικό της Virginia Axline

Η Virginia Axline γεννήθηκε στο Fort Wayne της Indiana από τον Roy G. Axline και την Helen G. Axline. Μεγάλωσε στο Columbus του Οχάιο.

Ακαδημαϊκή Καριέρα: Η Axline παρακολούθησε το μεταπτυχιακό στο Ohio State University όπου άρχισε να συνεργάζεται με τον Carl Rogers. Σπούδασε επίσης στο Columbia University Teachers College και ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στην Εκπαίδευση το 1950. Δίδαξε και έκανε έρευνα στο Πανεπιστήμιο του Σικάγο για τρία χρόνια, στη συνέχεια στο Πανεπιστήμιο Columbia για επτά χρόνια και συνέχισε να διδάσκει στο New York University School of Medicine and School of Education πριν επιστρέψετε στο Πανεπιστήμιο του Οχάιο.

Μόλις επέστρεψε στο Οχάιο, η Axline άνοιξε ένα ιδιωτικό ιατρείο, αλλά αρνήθηκε τις ευκαιρίες να βρεθεί στο επίκεντρο του κοινού.

Παιδοκεντρική Παιγνιοθεραπεία της Axline (CCPT): Η Virginia Axline είναι περισσότερο γνωστή για την επιρροή της στην παιδοκεντρική παιγνιοθεραπεία (CCPT), η οποία, σε αντίθεση με τις τυπικές θεραπείες της εποχής, προσφέρει στο παιδί την ευκαιρία για αυτο-ανάπτυξη και κοινωνική αλληλεπίδραση. Μερικοί θεραπευτές χρησιμοποιούν την παιγνιοθεραπεία ως εργαλείο διάγνωσης. Η βαθιά κατανόηση των εσωτερικών αναγκών, φόβων, επιθυμιών (κοκ) ενός παιδιού μπορεί να αποκτηθεί παρακολουθώντας το παιχνίδι ενός παιδιού. Τόσο το δομημένο όσο και το μη δομημένο παιχνίδι ενθαρρύνεται. Αυτό παρέχει στο παιδί ευκαιρίες τόσο για συμπεριφορική όσο και για γνωστική ανάπτυξη.

 

 

Axline και Messy Play

Το Messy Play, το ελεγχόμενο χαοτικό παιχνίδι, βασίζεται στις βασικές αρχές που διατύπωσε η Axline για την παιδοκεντρική παιγνιοθεραπεία:

  • Δημιουργίας ζεστής-φιλικής σχέσης εμπιστοσύνης με το παιδί, όσο το δυνατόν συντομότερα
  • Ολοκληρωτική και άνευ όρων αποδοχή του παιδιού
  • Δημιουργία ενός πλαισίου ελευθερίας
  • Ταχεία αναγνώριση των συναισθημάτων του παιδιού, ώστε να βοηθάμε το παιδί να τα κατανοεί, κατανοώντας έτσι και τη συμπεριφορά του
  • Εμπιστοσύνη στις ικανότητες του παιδιού (Μπορείς να τα καταφέρεις!)
  • Μη κατευθυνόμενο παιχνίδι. Το παιδί δείχνει εμείς ακολουθούμε
  • Ακολουθούμε τον ρυθμό του παιδιού
  • Οι μόνοι περιορισμοί είναι αυτοί που διασφαλίζουν ότι η θεραπευτική διαδικασία παραμένει γνήσια και ότι το παιδί παραμένει στη σφαίρα της πραγματικότητας, ότι δηλαδή γνωρίζει τον σκοπό του και τον ρόλο του στη θεραπεία

Αξιοσημείωτα Έργα

  • Play Therapy. Random House Publishing Group, July 1972.
  • Dibs in Search of Self: The Renowned, Deeply Moving Story of an Emotionally lost Child Who found His Way Back. Ballantine Books, June 1986.

Πανελλήνιος Σύλλογος Sensory & Messy Play

Επικοινωνία

Διεύθυνση: Ανδρέα Χανδρινού 9,
Κάτω Τούμπα, 54454, Θεσσαλονίκη
Τηλέφωνο: 2313252106
E-mail: info@aosmp.gr